OD ARHAIZMA DO NEOLOGIZMA

Rječnik je nastao kao rezultat vanastavnih aktivnosti vezanih za izradu velikog Abecednog zida riječi postavljenog u hodniku Škole.
Uz podršku Uprave škole i u saradnji s pedagogicom Aidom Delić, na početku školske 2023. godine sprovedena je anketa na Vijeću učenika. Učenici od V do IX razreda imali su zadatak da napišu značenje deset riječi. Rezultati su pokazali da je tačnih iii približno tačnih odgovora bilo svega 25,78%. Značaj poznavanja značenja riječi i izraza, kao i rezultati ankete, motivisali su me na izradu velikog Abecednog zida riječi koji učenicima omogućava i pasivno usvajanje znanja o značenju riječi i izraza naporedo s aktivnim kroz razredni rječnik.
Neki od ciljeva zida riječi, a poslije rječnika, su da kod učenika pojačaju svijest o važnosti značaja razrednog rječnika koji koriste na časovima Bosanskog jezika i književnosti i tako bogate fond riječi.
lz tih razloga, na časovima jezičke sekcije napravljen je plan rada prema kojem su učenici, istraživači:
• Koristili čitanke, udžbenike gramatike i pravopisa, različite printane i elektronske rječnike;
• Organizovano istraživali riječi na početno slovo od A do Ž;
• Sedmično realizovali jedan pano sa 10-tak riječi i postavljali u šk. hodniku u vidu “Zida riječi”;
• U toku školske godine istražili i napisali značenja za više od 300 riječi;
• Birali riječi različitog porijekla s ciljem da se pojedine sačuvaju od zaborava pa sve do novonastalih, od arhaizma do neologizma;
• Ukupno postavili 30 panoa, pri čemu je svaki pano predstavljao jedno slovo abecede sa 1O riječi i njihovim značenjem;
• Uvrstili i manje poznate iii nepoznate izraze iz različitih izvora.

Abecedni zid riječi je postavljen u hodniku Škole, a na osnovu njega nastao je Rječnik manje poznatih i nepoznatih riječi i izraza “Od arhaizma do neologizma” u elektronskoj verziji, postavljen na stranici Škole kako bi bio dostupan svim učenicima, roditeljima, uposlenicima i široj javnosti.
Značenja manje poznatih iii nepoznatih riječi i izraza učenici zapisuju u sveske/rječnike po abecednom redu. Takav razredni rječnik je proširen rečenicama pa i ilustracijama kako bi lakše razumjeli njihova značenja. Na osnovu razrednog rječnika učenici bogate fond riječi i izraza, razumiju njihovo značenje, upotrebljavaju ih u govoru i pisanju, razvijaju vještine rječitosti i dolaze do spoznaje o njihovoj vrijednosti u svakodnevnoj komunikaciji.
Aktiv nastavnika Bosanskog jezika i književnosti JU OŠ “Edhem Mulabdić” u Zenici je razredni rječnik uvrstio u godišnji plan i program, a na osnovu novog Kurikuluma za B/H/S jezik i književnost za osnovne škole i gimnazije u Zeničko-dobojskom kantonu.
Elektronski Rječnik manje poznatih i nepoznatih riječi i izraza “Od arhaizma do neologizma” dodatno će poslužiti učenicima kao primjer izrade vlastitog u elektronskoj formi.
Voditeljica sekcije:
Nastavnica Bosanskog jezika i književnosti,
Belmana Bektaš

Podjeli: